DİJİTAL İTİBAR RAPORU (DİR 100) NEDİR?

INBUSINESS Dergisi ve 18.45 İletişim Ajansı işbirliği ile hazırlanan Dijital İtibar Raporu (DİR 100), Türkiye’de farklı sektörlerden 100 markanın 1 yıl boyunca dijital mecralarda haklarında yapılan konuşulmaların değerlendirilmesini içermektedir. Türkiye’de bugüne kadar bu formatta bir araştırma olmamakla birlikte, markaların online itibarının karşılaştırılması amacını taşımaktadır.

RAPOR HANGİ AMAÇLA HAZIRLANMIŞTIR?

Farklı açılardan değerlendirilerek 100 üzerinden puanlama verilen markalar, skorlarına ve sektörlerine göre sıralanmıştır. Bu sayede markaların rakiplerine oranla dijitalde ne kadar etkili olduğu ortaya koyulmuştur.

RAPOR HANGİ TARİHLER ARASINI KAPSAMAKTADIR?

Dijital İtibar Raporu (DİR100), 01 Ocak-31 Aralık 2022 tarihleri arasında dijital medya platformlarında yer alan verileri kapsamaktadır.

 

VERİLER NASIL ve NEREDEN ELDE EDİLMİŞTİR?

Veriler, 121 ülkede binlerce marka, ajans ve kurum tarafından tercih edilen ve online medya takip programı olan Meltwater aracılığıyla, şirketler hakkında sosyal medya mecraları (Twitter, Facebook, Instagram, YouTube) ve web platformlarında (haber siteleri, forumlar, bloglar, sözlükler vb.) 2022 yılı boyunca yapılan konuşmaların analiz edilmesiyle elde edilmiştir.

 

SIRALAMA NEYE GÖRE YAPILMIŞTIR?

Skor hesaplamak için uygulanan sisteme göre elde edilen verilerle, markalar kendi sektörlerindeki rakipleri arasında kıyaslanarak sıralanmıştır.

 

SKORLAR NASIL HESAPLANMIŞTIR?

Markaların skorları “Toplam Sonuç Sayısı”, “Sosyal Medya Sonuç Sayısı”, “Web Platformları Sonuç Sayısı”, “Tekil Sonuç Sayısı”, “Tekil Kullanıcı Sayısı”, “Pozitif Sonuç Sayısı”, “Negatif Sonuç Sayısı”, “Nötr Sonuç Sayısı” ve “Tahmini Erişim” olarak belirlenmiş toplam 9 başlık altındaki verilerin incelenmesi sonucu 100 üzerinden belirlenmiştir.

Skor belirlenirken oluşturulan sisteme göre, herhangi bir şirketin en yüksek skoru elde edebilmesi için, kendi sektöründeki diğer şirketlerden daha fazla toplam sonuca sahip olması yetmemektedir. Markaların sosyal medya ve web kanallarına dağılımında da sektöründe lider olması, içeriklerinin tamamının pozitif ve nötr içeriklerden oluşması gerekmektedir. Ayrıca markanın lider olarak kalabilmesi için dengeli bir dağılıma sahip olması gerekmektedir.

Bir şirketin en düşük skora sahip olması ise yalnızca en düşük içerik sayısına sahip olması gibi nedenlere bağlı olmayabilir. Şirketlerin kendi aralarında değerlendirilmesi için negatif içeriklerinin de kıyaslanması gerekmektedir. Bu da skora eksi yönde etki ederek sıralamayı etkilemektedir.

 

RAPOR İÇİN İNCELENEN SEKTÖRLER HANGİLERİDİR?

Dijital itibar raporunda 20 sektöre yer verilmiştir. Sektörlere göre incelenen markalar, kendi aralarında sıralanmıştır. Bu sektörler:

  1. Akaryakıt Sektörü
  2. Boya Sektörü
  3. Dayanıklı Tüketim Ürünleri Sektörü
  4. Eğlence Sektörü (Dijital Yayın Platformları)
  5. Enerji Sektörü
  6. E-Ticaret Sektörü
  7. Gıda Sektörü
  8. Giyim Sektörü
  9. Havayolu Taşımacılığı Sektörü
  10. İçecek Sektörü
  11. Karayolu Taşımacılığı Sektörü
  12. Kozmetik Ve Kişisel Bakım Sektörü
  13. Lastik Sektörü
  14. Lojistik Ve Taşımacılık Sektörü
  15. Mobilya Sektörü
  16. Otomotiv Sektörü
  17. Sigortacılık Sektörü
  18. Teknoloji Sektörü
  19. Telekomünikasyon Sektörü
  20. Zincir Marketler Sektörü